Joga patrí medzi životný štýl a typ cvičenia, ktorý priaznivo vplýva nielen na psychické zdravie človeka, ale dokáže vplývať aj pri ochoreniach, akým sú kŕčové žily. Napriek tomu, že ide o náročné cvičenie, v článku sme vybrali 7 cvikov, ktoré zvládne aj začiatočník.

Výhody cvičenia jogy

Sedavý a neaktívny spôsob života pôsobí na zdravie človeka negatívne, a teda aj na vznik kŕčových žíl. Cvičenie jogy patrí síce medzi veľmi náročné cvičenia, ale ponúka viacero výhod, a preto by ste sa joge mali venovať. Avšak odporúča sa začať cvičiť s lektorom/lektorkou, ktorá vás základné pózy naučí. Aké výhody cvičenie jogy ponúka?

podporuje psychiku a znižuje úroveň stresu: len jedna hodina cvičenia jogy znižuje stres a podporuje psychické zdravie človeka. Vďaka napínaniu a uvoľňovaniu svalov sa tak po cvičení budete cítiť uvoľnenejší, šťastnejší a spokojnejší. Pri cvičení jogy ide najmä o správne dýchanie, koncentráciu, meditáciu a vykonávanie pohybov, ktoré sa musia realizovať pomaly a v pokoji. Dôležité je tiež vydržať určitý čas v jednej polohe, čím je účinok lepší než pri klasickom cvičení,

podporuje funkcie mozgu: pravidelným aspoň 20 minútovým cvičením jogy zlepšujete neurogenézu, ktorá vplýva na učenie a pamäť, a teda podporujete tým zvyšovať funkcie mozgu. To znamená, že pri každom cvičení jogy rozvíjate svoje mozgové bunky,

– bojuje s chorobami: síce cvičenie jogy nedokáže odstrániť závažné ochorenia, ktoré je nutné operovať, ale podľa výskumov joga posilňuje imunitný systém a tým podporuje obranyshopnosť organizmu,

chráni srdce: pri cvičení určitých póz z jogy sa ukázalo, že joga udržiava normálne hodnoty krvného tlaku. Okrem toho je vidieť priaznivé účinky jogy pri znižovaní vysokej hladiny cholesterolu, stresu, a iných rizík srdcovo-cievnych ochorení či pri predchádzaní vzniku kŕčových žíl,

pomáha so sebaláskou: sebaláska je kľúčom k spokojnému životu a práve o tom je aj joga, o spoznávaní a milovaní seba samého a svojho tela, a to bez ohľadu na to, ako vyzerá,

– okrem týchto výhod je vďaka joge možné si udržať vitalitu, optimálnu telesnú váhu, hormonálnu rovnováhu, posilniť svaly, regulovať činnosť vnútorných orgánov a spomaliť starnutie.

Joga ako pomoc pred vznikom kŕčových žíl

O princípe vzniku kŕčových žíl sme si už viackrát povedali. Ako však môže cvičenie jogy pomôcť pred vznikom kŕčových žíl? V podstate ide o to, že vďaka cvičeniu jogy je možné predchádzať nadváhe, ktorá patrí medzi rizikové faktory spôsobujúce varixy, pomáha v udržiavaní normálnej hladiny krvného tlaku, správnej cirkulácii krvi v cievach a tiež pri hormonálnych zmenách, pri tehotenstve či menopauze, ktoré rovnako pôsobia nepriaznivo na vznik kŕčových žíl.  To znamená, že síce joga priamo nelieči varixy, ale dokáže pomôcť pri predchádzaní ich vzniku. Existujú tiež špecifické jogové pozície, ktoré pomáhajú zlepšiť krvný obeh a znížiť tlak v žilách. Okrem toho aj strečing v joge podporuje zmierniť opuch a bolesť nôh.

7 jogových pozícií, ktoré pomôžu pri kŕčových žilách

1. Poloha psa dole hlavou

Ide o jogovú pózu, ktorú sa, pravdepodobne, naučíte ako prvú, ak s jogou začínate. Hoci sa na prvý pohľad môže zdať, že ide o jednoduchý cvik, nie je to úplne tak. Pri Mountain Pose je dôležité chvíľu zostať v tejto polohe, čím zbavíte svoje ruky a nohy stresu a teda aj tlaku na vaše žily.

mountain pose

2. Poloha hlbokého predklonu 

Táto póza patrí medzi najlepšie na zlepšenie krvného obehu. Okrem toho si pri tomto cviku poriadne natiahnete stehná a lýtka čím znížite bolesť nôh.

Standing Forward Bend

3. Poloha sviečky 

Ide o cvik, ktorý ste sa učili už na telesnej výchove a ktorý prináša množstvo výhod, keďže musíte prinútiť svoje telo pracovať proti gravitácii. Pri predchádzaní vzniku kŕčových žíl sa odporúča zdvíhať nohy do úrovne vyššej ako je srdce a práve táto póza takáto je. Ide tak celkovo o skvelý spôsob, ako dostať krv z nôh a zbaviť tým nohy stresu.

Supported Shoulder Stand

4. Poloha lode

Aj Boat Pose pomáha k uvoľňovaniu tlaku v žilách. Okrem toho ide o cvik, ktorý je trochu náročnejší, avšak pri ktorom si precvičíte aj brušné svaly.

Boat Pose

5. Poloha ryby 

Fish Pose predstavuje pózu, ktorá patrí medzi jednu z najúčinnejších pre ľudí trpiacich kŕčovými žilami. Pri vykonávaní tohto cviku si precvičíte a uvoľníte viacero častí tela a zároveň natiahnete vaše nohy a chodidlá. Ide o skvelú pózu, ktorá pomáha pri prietoku krvi v tele a nohách, čím si vaše nohy oddýchnu.

Fish Pose

6. Poloha uvoľňovania vetrov 

Ak máte sedavú prácu, potom je táto póza stvorená ako pre vás, pretože vďaka tomuto cviku pomôže rozhýbať stagnujúcu krv vo vašom tele, uvoľnite svaly a kĺby a pomôže predísť hlbokej žilovej trombóze. Preto s týmto cvikom začnite čím skôr.

Wind Relieving Pose

7. Nohy smerujúce k stene

Podstatou tohto cviku je rovnako dostať krv z nôh späť do tela. Okrem toho opretím nôh o stenu zlepšite krvný obeh, zároveň vyplavíte z tela toxíny a znížite tlak, ktorý je vyvíjaný na nohy a kŕčové žily.

Legs Up the Wall

Cvičenie jogy zohráva veľmi dôležitú úlohu pri zmierňovaní bolesti nôh a pri znižovaní krvného tlaku v nohách, čím je možné predísť vzniku kŕčových žíl. Ak však stále pociťujete príznaky kŕčových žíl, ktoré sa vám nedarí odstrániť ani cvičením jogy, potom neváhajte a kontaktujte nás do Blumental Clinic.