Mnohí ľudia majú vo zvyku ignorovať prvotné príznaky chronických žilových ochorení ako je bolesť nôh, tŕpnutie, kŕče, nepokojné, unavené, ťažké a opuchnuté nohy. Ak nám príliš nekomplikujú život, zvykneme tento problém zľahčovať pár rokov. Ignorujeme ho, alebo sa snažíme liečiť sami, rôznymi výživovými doplnkami a mastičkami. Ťažké a bolestivé nohy, časté kŕče a opuchy sú však prvými príznakmi vážneho zdravotného problému.

Ťažké nohy neberte na ľahkú váhu!

Spočiatku môže človek pociťovať len pocit tzv. ťažkých nôh či tlak v nohách, svrbenie, pálenie. Príznaky, a s nimi spojená bolesť sa zhoršujú v priebehu dňa, v letnom období, pri dlhom státí či cestovaní.
Podľa závažnosti prejavov sa rozlišuje šesť štádií chronických žilových ochorení. Včasnou liečbou sa však vie predísť vzniku závažných poškodení končatín obávanými vredmi, trombóze a embólii. Komplexná liečba kŕčových žíl znamená úpravu životosprávy, systematické užívanie protizápalových liekov, používanie elastických pančúch. Najlepšou voľbou je však ich odstránenie účinnými metódami, o ktorých rozhoduje lekár po vyšetrení.

Rizikové faktory vzniku kŕčových žíl

Medzi rizikového faktory vzniku kŕčových žíl patria faktory, ktoré vieme, ale bohužiaľ aj nevieme ovplyvniť.

Medzi neovplyvniteľné faktory patria:

• dedičná predispozícia
  • vek (so zvyšujúcim sa vekom, riziko zápalu žíl narastá)
  • klimaktérium a tehotenstvo
  • väčšia výška (prináša väčší tlak vnútri žíl, ťažší transport krvi proti gravitácii)
  • prekonaná žilová trombóza

Ovplyvniteľné faktory:

• nadváha a obezita
  • nedostatok pohybu, dlhé sedenie alebo státie a neprimeraná svalová záťaž
  • nedostatok vlákniny v strave
  • užívanie antikoncepcie a hormonálna liečba
  • tesná spodná bielizeň a obuv na vysokých opätkoch