Domovská stránka » Aktuality » Vedeli ste, že kŕčové žily trápia aj mladých ľudí?

Vedeli ste, že kŕčové žily trápia aj mladých ľudí?

Ochorenie kŕčových žílsrdcovocievnych ochorení ako takých, si väčšina ľudí spája najmä so staršími generáciami. Málo z nás však vie, že tento problém sa môže rozvinúť u ľudí v dvadsiatych alebo tridsiatych rokoch. A dokonca, toto ochorenie nemusí byť vôbec viditeľné! Ako pri každom ochorení, aj pri kŕčových žilách platí pravidlo včasnej diagnostiky. Čím skôr problém vy alebo váš lekár identifikujete, tým je jeho liečba efektívnejšia a menej invazívna.

Prečo kŕčové žily trápia čoraz viac mladých?

Kŕčové žily sú ochorením, ktoré veľmi úzko súvisí, ako mnohí predpokladajú, nielen s našou genetikou, ale aj životosprávou. Preto existuje niekoľko rizikových faktorov, kedy sa toto ochorenie môže objaviť aj u ľudí mladších ako tridsať, resp. dvadsať rokov. Takýmito rizikovými faktormi môže byť napr. tehotenstvo, sedavý spôsob života, dlhodobé pasívne státie, rodinná anamnéza, obezita a pod.

Kŕčové žily a tehotenstvo

Tehotenstvo je jednou z najčastejších príčin vzniku kŕčových žíl. Ženské telo počas deviatich mesiacov tehotenstva prechádza mnohými hormonálnymi zmenami. Prináša so sebou najmä zvýšenie hladiny estrogénu, ale aj uvoľnenie a rozťahovanie žilových stien. Tento jav zabraňuje spätnému prietoku krvi.

Dlhodobé státie alebo sedenie

Mnoho mladých ľudí pracuje v kancelárskych priestoroch. Väčšinu času teda trávi sedením za počítačom. Aby sa krv dostala späť do srdca, využíva iba kontrakcie svalov z lýtok a štvorhlavého svalu stehna. V prípade sedavého zamestnania sú tieto svaly nečinnéchlopne zlyhávajú. Preto dlhodobé státie či sedenie spôsobuje vznik nepríjemných kŕčových žíl.

Kŕčové žily v rodine

Niektorí ľudia sú prirodzene náchylní na ochorenie kŕčových žíl. Riziko vzniku kŕčových žíl je znásobené rodinnou anamnézou. Preto, ak vaša mama, sestra, otec či brat trpeli týmto ochorením, mali by ste zvýšiť pozornosť.

Jednoduché riešenie!

Pred niekoľkými rokmi liečba kŕčových ešte neponúkala veľa možností, ako sa s týmto problémom vysporiadať. Buď sa ľudia rozhodli trpieť, alebo podstúpili invazívnu operáciu.

V priebehu niekoľkých rokov však kardiovaskulárna medicína pokročila a v súčasnosti ponúka niekoľko rýchlych, účinnýchbezbolestných zákrokov vrátane endovenóznej laserovej terapie, skleroterapie alebo ambulantnej flebektómie.

Tieto procedúry sú menej invazívne, časovo nenáročne a pacient je schopný chodiť a plnohodnotne fungovať už po hodine či dvoch od skončenia zákroku. Štúdie ukazujú, že včasná intervencia na venóznu chorobu nielenže zmierňuje príznaky kŕčových žíl, ale aj pomáha liečiť vážne stavy, ako sú vredy na nohách.