Domovská stránka » Aktuality » Čo by ste mali vedieť o varikóznom ekzéme?

Čo by ste mali vedieť o varikóznom ekzéme?

Ľudia trpiaci problémami s kŕčovými žilami môžu mať zväčša aj pridružené kožné ochorenia, ako napr. varikózny ekzém (stázová dermatitída). Čo tieto problémy spôsobuje? Celkom logicky, ide o nesprávnu funkciu krvného obehu. Aj preto varikózny ekzém postihuje dolné končatiny a môže sa vyvinúť až do nepríjemnej bolesti.

Neváhajte a zistite, či sa problém kŕčových žíl týka aj vás! ZISTIŤ TU

Varikózny ekzém

Problémy s ekzémom nastávajú v momente, kedy je narušený prietok krvi v dolných končatinách. Ekzém tak najprv postihuje tie časti nohy, kde je prietok krvi najslabší, teda členky. Tieto problémy sa časom rozširujú až do lýtka nohy a vyvíjajú sa ďalšie príznaky. Chlopne v žilách sú oslabené, čo spôsobuje únik krvi do telesných tkanív. Tu sa dostávame k starému známemu problému žilovej nedostatočnosti.

Rizikové skupiny

Varikózny alebo venózny ekzém sa najčastejšie vyskytuje u dospelých, najmä u osôb s nadváhou. Štúdie ďalej dokazujú, že až 20 % ľudí starších ako 70 rokov má problémy s týmto kožným ochorením. Pacienti, ktorí majú kŕčové žily tiež patria do rizikovej skupiny.

Príznaky varikózneho ekzému

• Ťažké alebo boľavé nohy, ak stojíte dlhší čas
  • Opuch, ktorý sa objaví ku koncu dňa a po spánku sa zníži
  • Kŕčové žily pokryté suchou, svrbivou alebo podráždenou pokožkou
  • Červená, opuchnutá a bolestivá pokožka

metlicky na nohach a varikózny ekzem

Vážnejšie príznaky varikózneho ekzému

• Pokožka je suchá, popraskaná a svrbivá
  • Fialové alebo červené vredy či žilové vredy na dolných končatinách a hornej časti chodidiel
  • Pokožka sa stáva šupinatou s pridruženými bolesťami
  • Môže sa vyvinúť bakteriálna infekcia a zmeniť farbu pokožky
  • Keď sa vredy vyliečia, vytvárajú chrasty a jazvy

Liečba varikózneho ekzému

Tento problém by ste určite nemali podceňovať, pretože môže ovplyvniť i ďalšie časti tela. A pri neliečení sa váš stav bude len zhoršovať. Ako však postupovať pri liečbe varikózneho problému?

1. Kompresné pančuchy alebo obväzy môžu pomôcť znížiť opuch a zvýšiť krvný obeh.
  2. Pomôcť tiež môže zdvíhanie nôh. Pacienti by mali každé 2 hodiny na 15 minút zdvihnúť nohy nad úroveň srdca. Počas spánku by ich zase mali mať podoprené vankúšom.
  3. Na zníženie zápalu, vrátane sčervenania, opuchu a bolesti, vám lekár môže predpísať lieky.
  4. Antibiotiká budú potrebné v prípade celulitídy, erózií a vredov a iných typov infekcie. Veľký vred môže vyžadovať kožný štep.
  5. Vredy si môžu vyžadovať špeciálne obväzy. Zvyčajne sa musí obväz vymieňať každé 2 až 3 dni.
  6. Antihistamínové lieky môžu znižovať svrbenie.
  7. Zvlhčovače môžu pomôcť redukovať suchú pokožku.
  8. Operácia môže odstrániť kŕčové žily, ktoré vedú k bolesti, nepríjemným pocitom a bolestiam.