Domovská stránka » Aktuality » Kŕčové žily: 5 vecí, ktoré by ste mali vedieť

Kŕčové žily: 5 vecí, ktoré by ste mali vedieť

Ochorením kŕčových žíl trpí každý druhý človek nad 60 rokov a vo vyspelých krajinách vznikajú u väčšiny dospelých ľudí. Mnoho ľudí trápia okrem klasických kŕčových žíl aj tenké, fialovo-červené žilky, s ktorými aj keď nie sú spokojní, ako vyzerajú, bývajú zvyčajne neškodné. Pre niektorých ľudí však môžu byť aj metličky bolestivé a nebezpečné. V našom blogu sme pre vás zhrnuli hlavné veci, ktoré by ste mali vedieť o kŕčových žilách.

Nie všetky žily na nohách sú rovnaké

To, čo mnohí ľudia označujú ako kŕčové žily, sú v skutočnosti pavučinové žily, teda metličky. Tieto fialovo-červené žilky často nespôsobujú medicínsky závažné príznaky alebo zásadne neohrozujú zdravie vašich nôh , no bývajú nevzhľadné a niektorí pacienti ich chcú liečiť práve z kozmetických dôvodov. Skutočné kŕčové žily sú vypuklé žily, ktoré sú zvyčajne viditeľné okom a často spôsobujú bolestivé symptómy. Kŕčové žily môžu predstavovať veľmi vážne ochorenie.

Niektoré príznaky by ste nemali ignorovať

Niekedy vzinknú u pacientov kŕčové žily v dôsledku hlbokej žilovej zrazeniny. Toto sa nazýva hlboká žilová trombóza a môže spôsobovať bolesť alebo opuch nôh. V prípade, že vás bolí noha a pociťujete kŕče, alebo ak máte začervenanú alebo zmenenú farbu kože, prípadne ak je teplota vašej pokožky na nohe na dotyk teplá, okamžite navštívte lekára. Hlboká žilová trombóza môže byť smrteľná, pretože sa krvné zrazeniny  môžu rozbiť a dostať do pľúc. Väčšina kŕčových žíl však nesúvisí s hlbokou žilovou trombózou.

Nasledujúce príznaky nie sú naliehavé alebo život ohrozujúce, ale ak sa u vás vyskytnú, dohodnite si stretnutie s lekárom:

• Boľavé a ťažké nohy
  • Pocit pálenia, pulzovania nad zväčšenou žilou
  • Svalové kŕče a syndróm nepokojných nôh
  • Opuch v dolnej časti nohy a okolo členku

Pravdepodobne budete potrebovať vyšetrenie u lekára

Ak máte obavy o svoje žily alebo pociťujete bolestivé príznaky, mali by ste zájsť za odborníkom, ktorý sa špecializuje na liečbu cievnych problémov, a nechať si urobiť odborné vyšetrenie. Vďaka takémuto vyšetreniu zistíte, v akom stave sú vaše kŕčové žily a či je potrebný lekársky zákrok.

Žilám sa nedá vyhnúť, no zdravý životný štýl môže pomôcť

Metličky a kŕčové žily sú bežné najmä počas starnutia. Je veľmi pravdepodobné, že väčšina ľudí bude mať nejaké žily, ktoré sú viditeľné alebo vyzerajú nevzhľadne. Medzi veľkú príčinu vzniku kŕčových žíl patrí aj silná genetická predispozícia. Ak si vaša matka musela dať vyliečiť kŕčové žily a vy sa obávate, že vás čaká to isté, dodržiavajte preventívne opatrenia. Medzi také patrí napríklad kontrola hmotnosti, dodržiavanie zdravej stravy, či pohyb a snažte sa vyhýbať dlhodobému státiu alebo sedeniu.

Žily, ktoré sa objavia počas tehotenstva, môžu po čase zmiznúť

Tehotenstvo často patrí medzi hlavné spúšťače kŕčových žíl.  Hormonálne zmeny totižto spôsobujú rozšírenie alebo natiahnutie žíl. Po pôrode počkajte 3 až 6 mesiacov  a pokiaľ nedôjde z zlepšeniu cievneho problému, začnite riešiť liečbu kŕčových žíl vzniknutých počas tehotenstva s odborníkom.