Príčin vzniku kŕčových žíl je niekoľko. Medzi hlavné rizikové faktory patrí vek, dedičná predispozícia, tehotenstvo, obezita, hormonálna liečba alebo užívanie antikoncepcie, či dlhodobé sedenie alebo státie. Existujú však spôsoby, ako môžete predchádzať vzniku kŕčových žíl. Ktoré to sú?

Som ohrozený rizikom vzniku kŕčových žíl?

  • Dedičná predispozícia: Ak mal niekto z vašej rodiny problém s kŕčovými žilami, s najväčšou pravdepodobnosťou sa im nevyhnete ani vy. Polovica ľudí, ktorí majú kŕčové žily, mali práve dedičnú predispozíciu
  • Vek: Spolu so starnutím nepracujú ventily vo vašich žilách tak, ako v mladosti. Starnutie patrí medzi ďalšie rizikové faktory vzniku kŕčových žíl
  • Tehotenstvo: Vaše dieťa nevyvíja tlak iba na váš močový mechúr – tlačí aj na žily na nohách. Našťastie sa v tomto prípade stav kŕčových žíl zvyčajne zlepší počas  3 až 12 mesiacov po pôrode
  • Nadváha: Nadmerná hmotnosť vyvíja väčší tlak na vaše žily, čo vedie k zvýšenému riziku vzniku kŕčových žíl
  • Dlhodobé státie alebo sedenie: Teraz hovoríme najmä o ľuďoch, ktorí majú sedavé zamestnanie. Kvôli dlhodobému státiu alebo sedeniu vaše žily nefungujú tak, ako by mali a v nohách sa hromadí krv a vyvíja obrovský tlak na žily a steny žíl

Ako predchádzať vzniku kŕčových žíl?

#1 Pravidelný pohyb

Vaše svaly na nohách sú vašimi najväčšími pomocníkmi. Prečo? Pomáhajú vašim žilám odvádzať krv do srdca. Akékoľvek cviky na nohy tiež pomôžu zabrániť vzniku nových kŕčových žíl.

full shot woman stretching leg - Blumental Clinic#2 Redukujte hmotnosť, ak máte nadváhu

Ak máte nadváhu alebo obezitu, viac zaťažujete vaše nohy. Chudnutie môže tiež zabrániť vzniku novým kŕčovým žilám. Chudnutie tiež znižuje  riziko ochorenia srdca, mŕtvice a cukrovky 2.typu. Konzumujte zdravú stravu založenú na komplexných sacharidoch, jedzte dostatočné množstvo bielkovín a zdravé tuky. Vyhnite sa potravinám s vysokým obsahom soli a zahrňte potraviny s vysokým obsahom vlákniny a draslíka. Pite dostatok vody počas dňa – správna hydratácia znamená zdravý krvný obeh.

#3 Neseďte ani nestojte dlhý čas

Ľudia so sedavým zamestnaním sú vystavení väčšiemu riziku vzniku kŕčových žíl alebo ich zhoršením. Nezabudnite si robiť prestávku aspoň každú polhodinu, postavte sa a prejdite sa. Ak pracujete celý deň na nohách , robte si podobnú prestávku a na chvíľu sa posaďte.

#4 Nenoste úzke oblečenie

V tomto prípade dochádza k tomu, že nohy sú priveľmi stiahnuté a rovnako krv v nich nemusí prúdiť tak akoby mala.

#5 Vykladajte si nohy

Ak je to možné, vyložte si nohy na stoličku, aby bola krv schopná prúdiť späť k srdcu. Toto je obzvlášť dôležité, ak máte prácu, ktorá vyžaduje dlhodobé sedenie alebo státie.

#6 Noste kompresné oblečenie

Kompresné oblečenie a najmä pančuchy fungujú tak, že zabezpečujú stály tlak v nohách a pomáhajú krvi prúdiť späť k srdcu. Pančuchy zvyčajne vyvíjajú väčší tlak v blízkosti členkov a chodidiel, čím poskytujú extra stlačenie podporujúce prietok krvi.

#7 Správna poloha spánku v tehotenstve

Tehotenstvo je jednou z najväčších príčin vzniku kŕčových žíl. Preto dbajte na správnu polohu spánku. Odporúča sa spánok na ľavej strane, čo zabráni zhoršeniu príznakov kŕčových žíl. Táto poloha znižuje tlak, ktorý vaša maternica vyvíja na veľkú žilu vo vašej panvovej oblasti, ktorá sa nachádza na pravej strane vášho tela.

Máte kŕčové žily, ktorým nepomáha domáca liečba, sú bolestivé a nevzhľadné ? Kontaktujte nás v Blumental Clinic, kde si dohodnete vstupnú konzultáciu a naši odborníci vám veľmi radi poradia s vaším problémom.