Domovská stránka » Aktuality » 5 mýtov o kŕčových žilách

5 mýtov o kŕčových žilách

Kŕčové žily trápia približne 60 percent populácie. Napriek tomu ich však ľudia zvyknú podceňovať. Lekári sa navyše stretávajú s množstvom pacientov, ktorí veria mýtom a polopravdám. Kvôli zlej informovanosti o závažnosti problémov a možnostiach liečby si tak niektorí pacienti môžu svoj stav výrazne skomplikovať. Tie najčastejšie mýty o varixoch si preto rozoberieme.

Ide len o kozmetický problém

Veľmi veľa ľudí považuje kŕčové žily len za kozmetický problém. Nie je to však pravda. Ide o cievne ochorenie, ktoré môže byť sprevádzané bolesťou. Spočiatku sa prejavuje pocitom ťažkých nôh, dlhodobou alebo opakujúcou sa bolesťou. O ich nástupe však napovie aj vzhľad.

Kŕčové žily však nie sú len estetickým problémom. Varixy je potrebné, tak ako iné ochorenia, liečiť. Pokiaľ sa tak nestane, dokážu prerásť do vážnejších problémov. Stupňovať sa môže aj bolesť. Preto je potrebné v čo najskoršej fáze navštíviť odborníka, ktorý nastaví vhodnú liečbu.

Spôsobuje ich šport a ťažká práca

Výrazná žilová kresba, ktorú často vidíme u športovcov,  je na pohľad veľmi podobná varixom. Práve preto si s nimi ľudia často spájajú problémy s kŕčovými žilami. Opak je však pravdou. Práve zdravý životný štýl, dostatok pohybu a udržiavanie normálnej váhy je výbornou prevenciou pred vznikom kŕčových žíl. Naopak, trpia nimi najmä ľudia so sedavým zamestnaním, nezdravým životným štýlom či s nadváhou. Pokiaľ u športovo založeného človeka uvidíte výraznú žilovú kresbu, väčšinou nejde o varixy. Kvôli menšiemu množstvu tuku na končatinách sú len žily viditeľnejšie.

Problém vyriešia „babské recepty“

Kŕčové žily sú ochorením, preto treba ich vznik konzultovať v prvom rade s odborníkmi. Lekári dokážu posúdiť závažnosť problému a odporučiť vhodnú liečbu. Množstvo ľudí sa snaží návšteve lekára vyhnúť a varixy odstraňovať pomocou rôznych „babských receptov“. Na internete natrafíte na najrôznejšie „zaručené tipy“, ktoré vám však problém odstrániť nepomôžu.

Existujú však prírodné látky, ktoré vám uľavia od bolesti a pomôžu napríklad zlepšiť krvný obeh. Na odstránenie kŕčových žíl však nestačí len potierať nohy olejčekmi. Potrebná je najmä včasná diagnostika, účinná liečba nastavená lekárom a prípadná operácia. Dôležitá je tiež zmena životného štýlu.

Kompresné oblečenie je dostačujúcou liečbou

Kompresné oblečenie je často odporúčané aj lekármi. Kŕčové žily totiž vznikajú, keď malé chlopne v žilách nepracujú správne. Krv sa vtedy hromadí v žilách a neprúdi späť do srdca tak, ako by mala. Kompresné oblečenie by malo pomáhať zlepšeniu krvného obehu.

Účinnosť kompresného oblečenia je preukázaná aj štúdiami. Skutočne môžu pomôcť zlepšovať krvný obeh a pomôcť tak s liečbou varixov. Štúdie však poukazujú aj na fakt, že chirurgický zákrok alebo niektoré medikamenty sú účinnejšie ako kompresné oblečenie.

Nedá sa im vyvarovať

Rizikových faktorov, ktoré ovplyvňujú vznik kŕčových žíl, je niekoľko. Patria medzi ne napríklad vek, pohlavie, genetika, tehotenstvo či prekonaná žilová trombóza. Tieto faktory ovplyvniť nedokážeme.

Neznamená to však, že vzniku kŕčových žíl nevieme zabrániť alebo aspoň zmenšiť pravdepodobnosť ich vzniku. Niektoré rizikové faktory totiž ovplyvniť vieme. Sú nimi napríklad nadváha, nosenie podpätkov, hormonálna antikoncepcia, nedostatok pohybu, nedostatok vlákniny, nekvalitná obuv či pritesné oblečenie. Problémy s kŕčovými žilami sú ochorením, preto je pri ich vzniku potrebné konzultovať stav s lekármi.

V Blumental Clinic vám odborníci poskytnú konzultáciu, počas ktorej si dohodnete najvhodnejšie možnosti liečby. Budete mať istotu, že ste v profesionálnych rukách.